Begin jij ook weleens met volle moed op te ruimen, maar twijfel je al snel of je iets wel weg wilt doen? Wat doe je bijvoorbeeld met een trui met het kaartje er nog aan, wat eigenlijk een miskoop was? En wat doe je met een boek dat je cadeau hebt gekregen, maar dat je nooit hebt gelezen? Twijfelen is een van de grootste obstakels bij het opruimen. Als je dit lastig vindt, ben je zeker niet de enige. Ontzettend veel vrouwen vinden spullen wegdoen lastig.

Dit kan erg vervelend zijn, want hoewel spullen natuurlijk fijn zijn, kunnen te veel spullen onrust geven. Opruimen kan hierdoor aanvoelen als een enorme berg waar je tegenop ziet om aan te beginnen. Het goede nieuws is dat er manieren zijn om twijfelen te verminderen en opruimen wat makkelijker te maken. In deze blog deel ik praktische tips die je helpen om minder te twijfelen en makkelijker spullen weg te doen die je niet meer nodig hebt.

voorraadkast organiseren, voorraadkast opruimen

Waarom twijfelen we zoveel met opruimen?

Er zijn drie hoofdoorzaken die in de meeste gevallen zorgen voor twijfel. Je zult deze waarschijnlijk wel (gedeeltelijk) herkennen.

1. Emotionele waarde

We hebben vaak een bepaalde herinnering aan spullen. Zo kunnen je knuffels je aan je kindertijd doen denken. Of kan een trui die je cadeau kreeg van een dierbare, je aan deze persoon doen denken. Dit maakt het extra moeilijk om spullen weg te doen. Hoewel je het item zelf niet meer nodig hebt of gebruikt, heeft het item een diepere emotionele waarde. Het wegdoen ervan kan het gevoel geven dat je een stukje van de herinnering verliest.

2. De ‘Misschien’-gedachte

De misschien-gedachte is een van de grootste oorzaken van de twijfel om iets weg te doen. Veel mensen bewaren dingen uit angst dat ze het in de toekomst nog nodig hebben. Want straks heb je net iets weg gedaan en heb je het dan opeens nodig. Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar in je hoofd kun je daar wel bang voor zijn.

Veel vrouwen hebben dit in het bewaren van kleding. Herken je dat? Je kast hangt vol met verschillende maten, waarvan je een hoop niet meer past. Je bewaart ze, omdat je hoopt ze weer aan te kunnen als je wat kilo’s kwijt bent. Deze kleding neemt veel onnodige ruimte in. Daarnaast kan het ook confronterend zijn en je het gevoel geven dat je lichaam niet goed genoeg is. Het is hierdoor beter om kleding los te laten die niet meer bij je huidige lichaam past.

3. Schuldgevoel

Naast emotionele waarde en de misschien-gedachte, is er ook vaak sprake van een schuldgevoel. Het kan lastig zijn als je iets hebt gekocht en het nauwelijks hebt gebruikt, omdat je het toch niet zo leuk vindt of nodig hebt. Dit kan ook het geval zijn als je een cadeau hebt gekregen van iemand. Het idee om iets weg te gooien dat nog functioneel is, kan leiden tot twijfel en onzekerheid. Als je van een of meer van bovenstaande oorzaken last hebt, ben je zeker niet de enige. Gelukkig zijn er wel tools die je kunnen helpen om sneller keuzes te maken tijdens het opruimen.

voorraadkast organiseren, voorraadkast opruimen

Hoe maak je sneller keuzes bij het opruimen?

Naast dat het goed is om te weten waarom je wil opruimen, zijn er een paar trucjes die je kunt gebruiken om minder te twijfelen. Hieronder vind je drie tips die je kunnen helpen om sneller te beslissen.

1. Stel jezelf een aantal vragen

Stel jezelf bij elk item waar je over twijfelt een aantal vragen. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Heb ik dit item het afgelopen jaar gebruikt?
  • Word ik er blij van?
  • Zou ik het nu opnieuw kopen?
  • Pas ik het nog?
  • Heb ik er genoeg ruimte voor?

Als je op meerdere vragen ‘nee’ antwoordt, is het misschien tijd om afscheid te nemen en dit item weg te doen.

2. Begin klein

Een valkuil van veel mensen is vaak om te groot te beginnen. In één keer je hele kast leegtrekken, kan uiteindelijk zorgen voor stress. Als je merkt dat je vaak blijft hangen in twijfel, kan het helpen om in stappen op te ruimen. Dit voorkomt dat je overweldigd wordt door de spullen en meer gaat twijfelen. Je kunt hierdoor de neiging hebben alles weer terug te stoppen, zonder iets weg te doen. Begin dus klein door bijvoorbeeld een lade of plank per keer te doen, zodat het overzichtelijk blijft.

3. Geef aan een goed doel

Spullen die nog mooi en functioneel zijn wegdoen is vaak extra lastig. Het kan hierbij helpen om ze naar het goede doel te doen. Je kan ze natuurlijk ook aan een kennis of goede vriendin geven. Belangrijk hierbij is natuurlijk dat diegene het nodig heeft, anders zadel je een ander op met meer spullen. Door het aan iemand te geven die het echt nodig heeft, weet je dat jouw spullen niet in de afvalbak verdwijnen en een ander er nog plezier van heeft. Door dit in te beelden, kan het makkelijker zijn om je spullen weg te doen en een tweede leven te geven.

Download mijn stappenplan voor meer tips!

Twijfel je nog steeds over bepaalde kledingstukken? Vind je het moeilijk om te beslissen wat je moet houden en wat weg kan? Download dan mijn gratis stappenplan ‘Kleding wel of niet houden: Een handige checklist om je te helpen kiezen’. Hierin vind je een stap-voor-stap plan om jouw garderobe snel en efficiënt op te ruimen. Het helpt je om zonder twijfel kleding te sorteren en alleen de items te houden die echt bij je passen, zodat jij met vertrouwen keuzes kunt maken!

opruimcoaching professioneel opruimer huis opruim tips